وبلاگ

تجاوز به عنف

تجاوز به عنف چیست؟

 

تجاوز جنسی به معنی برقراری رابطه جنسی با فردی بدون رضایت او است. این عمل می تواند شامل دخول، تماس جنسی یا هر نوع رفتار جنسی اجباری دیگری باشد.

موضوع تجاوز جنسی از منظر حقوقی یکی از موضوعات حساس و پیچیده است که اثرات عمیقی بر جامعه و فرد دارد؛ همچنین به عنوان یک نوع انحراف جنسی و خشونت، به شدت محکوم شده و در بسیاری از کشور ها و جوامع جرم شناخته می‌شود.

این اقدام نه تنها به آسیب جسمی بلکه به آسیب روحی و روانی فرد آسیب می‌رساند و بر علیه حقوق انسانی تخلف محسوب می‌شود. 

در این مقاله، به بررسی تعریف، انواع، تاثیرات و نقش قانون در پیشگیری و مجازات تجاوز جنسی خواهیم پرداخت.

لذا تبصره ۲ قانون ۲۲۴ مجازات اسلامی، به وضوح بیان می‌کند که اگر فردی به زنی که هیچگونه رضایتی برای ارتکاب رابطه جنسی ندارد، در حالت بیهوشی یا مستی یا در وضعیتی که نمی‌تواند به محرکات حسی پاسخ دهد، تجاوز کند، این عمل به عنوان تجاوز به عنف در نظر گرفته می‌شود.

مجازات این امر ، به موجب ماده ۸۲ قانون مجازات اسلامی، جزای افرادی که مرتکب تجاوز به عنف می شوند، فارغ از پیر یا جوان بودن و متاهل یا مجرد بودن، اعدام می باشد.

لازم به ذکر است که اگر این امر به صورتی باشد که به فرض مثال قربانی به خاطر وعده ازدواج تن به آمیزش جنسی داده باشد و فریب خورده باشد، دیگر در قانون ما تجاوز جنسی محسوب نمی‌شود، زیرا به هر حال شخص به میل و رضایت خود در رابطه جنسی ایفای نقش کرده است.

نکته ی قابل توجه این است که آزار جنسی صرفا رابطه جنسی و فیزیکی شمرده نمی‌شود و بسیاری از رفتار‌ های نامتعارف دیگر را در بر می‌گیرد که در خصوص هر یک از این رفتار ها، مجازات‌ های مختلفی در نظر گرفته شده است که شدت آن‌ ها متفاوت خواهد بود.

همچنین باید بدانید که تجاوز لزوما از سوی مرد به زن صورت نمی‌گیرد، بلکه در بسیاری از موارد مردان یا حتی کودکان قربانی این نوع از تجاوز هستند.


 

تجاوز جنسی در بیهوشی

 

بیهوشی، یک وضعیت فیزیولوژیکی است که در آن فرد از هوشیاری و اشعار پایینی برخوردار است و قادر به واکنش به محیط و محرک‌ های خارجی نمی‌باشد. این وضعیت می‌تواند به صورت موقت و کوتاه مدت رخ دهد.

گاهی پیش می‌آید که فردی به دلیل برخی از عوامل مانند اختلالات روانی، احساسات ناپایدار، مصرف مواد مخدر و الکل اقدام به تجاوز طرف مقابل می‌کند و راحت ترین کار برای این امر بیهوش کردن او است.

قانون مجازات اسلامی به طور مستقیم به ارتکاب جرم یا زنای در حالت بیهوشی، اشاره کرده و در خصوص این موارد، تعیین تکلیف نموده است.

بر اساس قانون مجازات اسلامی حکم کیفری بیهوش کردن بسته به شرایط، به شرح زیر خواهد بود:

همانطور که در قسمت قبل گفته شد؛ تبصره دو ماده ۲۲۴ این قانون، مقرر می دارد:

 هرگاه کسی با زنی که راضی به زنای با او نباشد در حال بیهوشی، خواب یا مستی، زنا کند، رفتار او در حکم زنای به عنف است.

در زنا از طریق اغفال و فریب دادن دختر نابالغ یا از طریق ربایش، تهدید و یا ترساندن زن، اگر چه موجب تسلیم شدن او شود نیز حکم فوق جاری است.

بر اساس این ماده حکم کیفری برقراری رابطه جنسی زنا با شخصی که بیهوش شده است بدون رضایت فرد بیهوش، در حکم زنای به عنف است و مجازات اعدام را برای زانی، یعنی فرد زنا کننده در پی خواهد داشت.

همچنین قانون‌ گذار در ماده ۲۳۱ این قانون، پرداخت ارش‌ البکاره و مهرالمثل را نیز به‌ عنوان ضمانت اجرای مدنی تجاوز و راهکاری برای حمایت از بزه‌ دیدگان زن تجاوز جنسی پیش‌بینی کرده است که در موارد زنای به‌ عنف در صورتی که زن باکره باشد، مرتکب علاوه بر مجازات مقرر، به پرداخت ارش‌ البکاره و مهرالمثل نیز محکوم می‌شود و در صورتی که باکره نباشد، فقط به مجازات و پرداخت مهرالمثل محکوم می‌شود.

 

اقدامات مهم پس از تجاوز جنسی چیست؟

 

تجاوز جنسی، عملی است که هرگز نباید در هیچ شرایطی توجیه یا تحمل شود، زیرا با نقض حقوق اساسی و حریم شخصی افراد همراه است. این پدیده نه تنها به آسیب جسمی و روانی قربانی منجر می‌شود، بلکه از لحاظ اجتماعی نیز باعث ایجاد افتخار زدایی و از بین بردن اعتماد به نفس در جامعه می‌شود.

لذا اقدامات پس از تجاوز نقش بسیار حیاتی در امر پشتیبانی و بهبودی قربانیان این اعمال دارند. در این راستا، ما در این قسمت به اقدامات مختلف پس از تجاوز جنسی می‌پردازیم، همراه با توضیحاتی در مورد اهمیت و اثربخشی هرکدام از این اقدامات.

این بررسی می‌تواند به شناخت بهتری از راهکار هایی که به قربانیان تجاوز جنسی ارائه می‌شود، کمک کند و در بالا بردن سطح آگاهی و حمایت از افراد مبتلا به این تجارب ناخواسته موثر باشد.

 

پس اگر مورد تجاوز قرار گرفته اید، حفظ آرامش و انجام اقدامات صحیح برای پیگیری قانونی بسیار مهم است. در این شرایط، به نکات زیر توجه کنید:

 

  1. مدارک و شواهد را حفظ کنید: قبل از معاینه پزشکی قانونی، از حمام کردن، مسواک زدن یا تعویض لباس خودداری کنید. لباس های خود را با دقت در یک کیسه پلاستیکی تمیز و دربسته نگهداری کنید.

 

  1. جزئیات را به خاطر بسپارید: زمان، مکان و جزئیات صحنه تجاوز را به طور دقیق یادداشت کنید. نام افرادی که شاهد ملاقات شما بوده اند را به خاطر بیاورید.

 

  1. اطلاعات مکان ها را ثبت کنید: اگر قبل از وقوع تجاوز در مکانی غذا خورده اید، جایی رفته اید یا به مغازه ای رفته اید، نام و آدرس آن را یادداشت کنید.

 

  1. آزمایشات لازم را انجام دهید: اگر فکر می کنید به شما داروی خواب آور یا مواد مخدر داده شده است، از پزشک بخواهید آزمایش خون و ادرار انجام دهد.

 

  1. به پزشک مراجعه کنید: به پزشک مراجعه کنید و از او بخواهید ضمن بررسی میزان جراحات، خطر بیماری های مقاربتی و حاملگی ناخواسته را در نظر بگیرد.

 

  1. در کلانتری درخواست افسر زن کنید: در مراجعه به کلانتری، از افسر ارشد درخواست کنید که تحقیقات مقدماتی توسط افسر زن و با حفظ محرمانگی انجام شود.

 

از حمایت های قانونی و روانی بهره مند شوید به این منظور که تجاوز جنسی علاوه بر آسیب جسمی، آسیب عمیق روحی و روانی نیز به همراه دارد، از حمایت های قانونی و روانی در دسترس استفاده کنید و به یاد داشته باشید که شما قربانی هستید و حق دارید از خود محافظت کنید. با حفظ آرامش و انجام اقدامات صحیح، می توانید به حق خود برسید.

 

تفاوت زنا و رابطه ی نامشروع چیست؟

 

رابطه نامشروع به هر نوع ارتباط جنسی یا عاطفی اشاره دارد که با رضایت هر دو طرف رخ می‌دهد، این رابطه می تواند شامل بوسیدن، ارتباط فیزیکی و یا ارتباطات کلامی خارج از عرف زن شوهردار با مرد نامحرم باشد.

بنابراین رابطه نامشروع می تواند معاشرت بین دو نفر باشد بدون این که با یکدیگر رابطه جنسی داشته باشند.

اما زنا به معنای نزدیکی بین زن و مرد و انجام عمل دخول (شامل آمیزش جنسی از طریق واژن یا مقعد) در شرایطی که بین آن دو حلقه زوجیت نباشد گفته می‌شود. پس میتوان نتیجه گرفت که رابطه نا مشروع به طور کلی با زنا متفاوت می باشند.

و هر دوی این ها با عمل تجاوز جنسی متفاوت هستند‌.

مجازات افرادی که به رابطه نا مشروع روی آورده اند، ۹۹ ضربه شلاق تعزیری و مجازات آنان که گرفتار زنا شده اند، ۱۰۰ ضربه شلاق حدی است.


 

چند نکته مهم:

 

  • ممکن از فردی در شرایطی قرار گیرد که با زور و خشونت در معرض تجاوز باشد، در این شرایط اگر فرد، برای رهایی و از بین بردن تهدید زناشویی با او مبارزه کند و هیچ راهی به جز کشتن متجاوز نداشته باشد، کشتن متجاوز مجاز است و خون او بی‌گناهانه ریخته نشده و دیه‌ای شامل او نمی‌شود.


 

  • زمانی که یک خانم قربانی تجاوز جنسی می‌شود و تصمیم به شکایت از متجاوز می‌گیرد، باید به دادگاه کیفری شماره یک مراجعه کند. این دادگاه بهترین مکان برای رسیدگی به این جرم است، زیرا مستقیماً به این موضوع پرداخته و عدالت را اعمال می‌کند.

 

  • یکی از چالش‌ های قانونی در این زمینه، عدم امکان سقط جنینی است که ناشی از تجاوز می‌باشد. قوانین اجازه سقط جنین در این شرایط را نمی‌دهند و این اقدام را غیر قانونی می‌دانند. این موضوع باعث ایجاد مشکلاتی برای تعیین تکلیف کودک متولد شده از این واقعه می‌شود و بر اساس ماده ۸۸۴ قانون مدنی، کودک از پدر (متجاوز) ارث نمی‌برد.

 

سخن پایانی:

 

در تجاوز به عنف و سایر جرایم جنسی فشار روحی وارد شده بر قربانی بسیار بالا است و او به تنهایی نمی‌تواند جرایم به وقوع پیوسته را در دادگاه به اثبات برساند از این رو او باید از بهترین وکیل تجاوز جنسی در تهران استفاده کرده و ادعا های خود را نزد قاضی اثبات کند تا به این شکل مجازات‌ های سنگینی بر روی فرد اعمال شود. از سوی دیگر اگر متهم به تجاوز جنسی شده‌اید لازم است از یک وکیل مجرب و خبره کمک بگیرید تا به این شکل بتوانید ادعا های وارد شده را رد کرده و تبرئه شوید.

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید