وبلاگ

امکان رفع ممنوع الخروجی بعد از پذیرش اعسار

آیا پس از پذیرش اعسار اداره اجرای ثبت ممنوع الخروجی را رفع می کند ؟

  • هر کسی که به واسطه عدم کفایت دارایی یاعدم دسترسـی به مال خود قادر به تأدیه مخارج محاکمه یا دیون خود نباشد، معســـر شناخته می شود. 
  • محکوم مالی ظرف 30 روز پس از ابلاغ اجراییه، مهلت دارد تا صـورت تمام اموال خود را به همراه دادخواست اعســــــار به دادگاه تقدیم کند که در این صورت نیز بازداشت نمی شود، مگر اینکه دادخواست اعسار او به موجب حکم دادگاه رد شود.
  • مدعی اعسار باید ظرف یک ماه دادخواست خود را به شعبه صادرکننده حکم بدوی ارائه و لیســـت اموال خود را به دادخواست خویش ضمیمه نماید. 
  • به موجب ماده 7 قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی در مواردی که وضعیت سـابق مدیون دلالت بر توانایی مالی وي داشـته یا مدیون در عوض دین، مالی دریافت کرده یا به هر نحو تحصیل مال کرده باشد، اثبات اعسـار بر عهده اوست، مگر اینکه ثابت کند آن مال تلف شده است. 

آثار قبول اعسار 

1- معافیت موقت از پرداخت هزینه دادرسی
2- حق داشتن وکیل معاضدتی و معافیت ازپرداخت حق الوکاله
3- اعطای مهلت مناسب به مدیون جهت پرداخت بدهی یا حکم به تقسیط بدهی
4- رفع ممنوع الخروجی

 

امکان رفع ممنوع الخروجی بعد از پذیرش اعسار

ممنوع الخروجی می تواند مطابق قانون به دلایل گوناگونی برای افراد صادر گردد. برای نمونه بدهکاران قطعی مالیاتی، بدهکارانی که با صدور حکم قطعی دادگاه یا صدور اجرائیه در سازمان ثبت اسناد و املاک بدهی آن ها محرز شده و اشخاصی که برای خروج از کشور نیازمند اجازه ی فرد دیگری می باشند، جز اشخاصی هستند که اجازه ی خروج از کشور را تا زمان رفع مانع ندارند.

از جمله مراجعی که می توانند نسبت به ممنوع الخروج کردن افراد اقدام کرده یا تقاضای آن را از مراجع ذی صلاح بنمایند دادسراها، دادگاه های حقوقی، ادارات ثبت، بانک مرکزی، اداره دارایی، اداره ی تأمین اجتماعی می باشد. 
مطابق ماده 23 قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی، زمانی  که محکوم له از دادگاه اجرا کننده ی حکم درخواست ممنوع الخروج کردن محکوم علیه را بنماید، دادگاه قرار ممنوع الخروج کردن بدهکار را صادر می کند.

مطابق همین ماده، این قرار همچنان پا برجا می ماند مگر آنکه به موجب یکی از موارد زیر رفع شود:
1- با اجرای رای
2- با ثبوت اعسار محکوم علیه
3- با جلب رضایت محکوم له
4- سپردن تأمین مناسب یا تحقق کفالت
5- تقسیط مهریه
به موارد فوق باید به رفع ممنوع الخروجی بابت سفر واجب و حالتی که سفر به خارج از کشور به موجب کار و حرفه ی شخص محکوم است اشاره نمود.
لازم به ذکر است که درخواست ممنوع الخروج کردن بدهکار به درخواست محکوم له زمانی ممکن است که رای قطعی بابت محکومیت بدهکار از دادگاه صادر گردیده باشد. 

 

پاسخ به پرسش مخاطب در خصوص امکان رفع ممنوع الخروجی بعد از پذیرش اعسار

♦  در پاسخ به پرسش شما در خصوص امکان رفع ممنوع الخروجی بعد از پذیرش اعسار باید گفت صرف دادخواست اعسار موجب رفع ممنوع الخروجی نمی شود اما با ثبوت اعسار به موجب حکم دادگاه، ممنوع الخروجی محکوم رفع می گردد.

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید