وبلاگ

آیا می شود از زن صیغه ای بابت پاره کردن سند و زنا شکایت کرد؟

ضمانت اجرای پاره کردن صیغه نامه

  • شوهر داشتن زن یکی از موانع نکاح است و ازدواج با زن شوهر دار ضمانت اجرای مدنی و کیفری خواهد داشت و زن شوهر دار تا زمانی که در علقه زوجیت دیگری می باشد اعم از اینکه ازدواج دائم یا موقت باشد نمی تواند با شخص دیگری ازدواج کند.
  • قانون مدنی در مواد ۱۰۵۰ و۱۰۵۱به پیروی از فقه، نکاح با زن شوهر دار را در هر صورت باطل اعلام کرده و اگر کسی با علم به رابطه زوجیت زن با او نکاح کند علاوه بر بطلان عقد موجب ایجاد حرمت ابدی بین مرد و آن زن می گردد. 
  • ازدواج با زن شوهردار با علم به شوهر داشتن جرم است که دو فرض می توان تصور کرد :

1- اگر این ازدواج منجر به نزدیکی نگردد مستنداً به ماده 644 قانون مجازات اسلامی طرفین این عقد باطل به شش ماه تا سه سال حبس یا جزای نقدی سه تا دوازده میلیون ریال و تا 74 ضربه شلاق محکوم خواهند شد.

2- اگر این ازدواج منجر به نزدیکی گردد، هم مرد و هم زن مرتکب جرم زنا شده اند که بسته به این که شرایط احصان وجود داشته باشد یا خیر، نوع مجازات ایشان متفاوت است؛ (در صورت اثبات زنای محصنه مجازات سنگسار یا اعدام برای شخص محصن (ماده 225 قانو مجازات اسلامی) و در صورت عدم اثبات زنای محصنه 100 ضربه شلاق (ماده 230قانون مجازات اسلامی).

  • اما تمامی این مطالب فوق نیاز به اثبات دارد یعنی اولاً وجود علقه زوجیت سابق میان زن و مرد و ثانیاً ازدواج زن با مردی غیر از همسر و ثالثاً وقوع نزدیکی میان زن و مرد دوم باید اثبات گردد تا حسب مورد احکام حقوقی و کیفری خاص بر آن بار گردد.

پاسخ به پرسش مخاطب در خصوص شکایت از زن صیغه ای بابت پاره کردن صیغه نامه و زنا

♦  در صورتی که صیغه نامه در دفاتر رسمی ازدواج تنظیم شده باشد به آن دفتر مراجعه و نسبت به اخذ رونوشت صیغه نامه اقدام نمایید. اما اگر صیغه نامه به صورت عادی و توسط خود شما نوشته شده است می توانید با ارائه ی کپی مذکور و نیز استناد به شهادت شهود نسبت به طرح دعوای اثبات نکاح اقدام نمایید. و پس از اثبات رابطه ی زوجیت میان شما و آن خانم حسب مورد نسبت به طرح دعوای حقوقی یا کیفری علیه آن خانم اقدام نمایید. 
♦  در خصوص شکایت زنا علیه همسرتان، در هر صورت باید توجه داشته باشید که پس از اثبات رابطه زوجیت میان شما و آن خانم، باز هم اثبات زنا شرایط خاصی دارد و به صرف ازدواج آن خانم با مرد دیگر نمی توانید مدعی زنا میان ایشان گردید. زیرا قانون مجازات در باب ادله اثبات زنا بسیار دقیق و سختگیرانه عمل نموده و زنا جز با این ادله قابل اثبات نمی باشد (مواد 172 الی 200 قانون مجازات اسلامی):1-  شهادت چهار شاهد مرد که به چشم خود وقوع نزدیکی را مشاهده کرده باشند.2- چهار مرتبه اقرار 3- علم قاضی 

♦  در خصوص امکان شکایت بابت پاره کردن سند ازدواج، با توجه به ماده 682 قانون مجازات اسلامی، شما می توانید از ایشان شکایت نموده و پس از اثبات، ایشان به جهت تلف نمودن سند ازدواج که موجب ضرر شما گردیده است به حبس از سه ماه تا دو سال محکوم می گردد. 

 

مستندات قانونی - اثبات زنای زن صیغه ای

ماده ۱۰۵۰ قانون مدنی
هر کس زن شوهردار را با علم بوجود علقه زوجیت و حرمت نکاح و یا زنی را که در عده طلاق و یا در عده وفات است با علم بعده ‌و حرمت نکاح برای خود عقد کند عقد باطل و آن زن مطلقا بر آن شخص حرام موبد می‌شود.

ماده ۱۰۵۱ قانون مدنی
حکم مذکور در ماده فوق در موردی نیز جاری است که عقد از روی جهل ‌به تمام یا یکی از امور مذکوره فوق بوده و نزدیکی هم واقع ‌شده باشد. در صورت جهل و عدم وقوع نزدیکی عقد باطل ولی حرمت ابدی حاصل نمیشود.

ماده ۱۰۵۴ قانون مدنی
زنای با زن شوهردار یا زنی که در عده رجعیه است موجب حرمت ابدی است.

ماده ۲۲۵ قانون مجازات اسلامی
حد زنا برای زانی محصن و زانیه محصنه رجم است. درصورت عدم امکان اجرای رجم با پیشنهاد دادگاه صادرکننده حکم قطعی و موافقت رئیس قوه قضائیه چنانچه جرم با بینه ثابت شده باشد، موجب اعدام زانی محصن و زانیه محصنه است و در غیر این صورت موجب صد ضربه شلاق برای هر یک می‌باشد.

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید