وبلاگ

مجازات فحش ناموسی

اصطلاحا زیاد  شنیده ایم که شخصی به شخصی دیگر فحش ناموسی داده است ولی آیا کار به  اینجا ختم می‌شود؟ قطعا خیر معمولا پرونده های فحاشی با تهدید و ممکن است با ضرب و جرح نیز همراه باشد، نکته ای که باید به آن توجه کرد این مطلب است که مجازات فحاشی مطابق قانون مجازات اسلامی جزای نقدی است که این جزای نقدی نیز در صورت محکومیت به فرد مقابل داده نمی‌شود بلکه به صندوق دادگستری واریز می‌شود.  

ولی اینکه چه کلماتی را توهین آمیز تلقی کنیم به عوامل زیادی بستگی دارد ممکن است کلمه ای در مکانی توهین نباشد ولی همان کلمه در جایی دیگر توهین باشد  پس نمی‌توان در ارتباط با تمام کلمات نظر داد و باید شرایط و محل و اوضاع و احوال در ارتکاب این جرم اهمیت دارد.

گاهی اوقات مرز باریکی بین جرم توهین و تهدید وجود دارد که این قضیه باید در دادگاه بررسی شود و می‌بایست اثبات شود  وگرنه تمامی جرائم که توهین و تهدید نیز از آن مستثنی نیست ارکان خاصی دارد اگر این ارکان موقع وقوع جرم وجود داشته باشد جرم ارتکاب یافته در غیر این صورت جرم اثبات نمی‌شود.

یک موقعی هست که فردی لغاتی را به دیگری نسبت می‌دهد که در جامعه به فحش ناموسی معروف است و در حقوق به آن قذف می‌گویند اگر فردی  شخصی دیگر را قذف کند و در صورت وجود شرایط خاص آن مجازات فرد مرتکب دیگر جریمه نقدی نیست بلکه شلاق حدی است که این شلاق نیز قابلیت جایگزینی ندارد چرا که از جمله جرایم حدی است البته باز تاکید میکنیم اثبات می‌بایست صورت گیرد تا فردی محکوم به حد قذف شود در  غیر این صورت و نبود شرایط لازم فرد به مجازات توهین ساده که همان جزای نقدی است محکوم میشود.

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید