وبلاگ

استناد به اثر دارو به عنوان عامل رافع مسئولیت+

آیا کسی که در اثر استفاده دارو مرتکب جرم شده فاقد مسئولیت است ؟

  • مسئولیت در لغت به معنای موظف بودن به انجام امری است و مسئول کسی است که تعهدی در قبال دیگری به عهده دارد که اگر از ادای ان سرباز زنذ بازخواست می شود. 
  • از دیدگاه قانونی برخورداری از صفاتی مانند عقل ، بلوغ و اختیار شرط مسئولیت کیفری قلمداد می شود.همین مورد در ماده ۱۴۰ قانون مجازات اسلامی بیان شده است.
  • همچنین در مواد ۱۴۶  و ۱۴۹ قانون مجازات با عنوان موانع مسئولیت کیفری بیان شده است که به مهمترین این موانع اشاره شده است.
  • مضاف بر این مواد در موادی دیگر مانند تبصره ۲ ماده ۲۷۲ و بند ب ماده ۲۹۲ و تبصره های ۱ و ۲ ماده ۳۷۵ برخورداری از بلوغ و اختیار را در اعمال مجازات مرتکب در جرایم خاص شرط قرار داده است . 
  • بحثی که در اینجا مطرح است جنون و حالت های نزدیک به جنون است؛ جنون به معنی مصطلح کلمه عبارت است از افول تدریجی و برگشت ناپذیر حیات روانی انسان یعنی توانایی درک احساس و اختیار (جزای عمومی جلد دوم دکتر اردبیلی) 
  • جنون در ماده ۱۴۹ تعبیری عام دارد و به هر نابسامانی روانی شدید تلقی می شود . نظم اجتماعی اقتضا می کند که درباره این گروه از بزهکاران تدابیری در نظر گرفته شود که در ماده ۱۵۰ قانون مجازات اسلامی بدان پرداخته شده است. 
  • جنون به دو شرط از مجنون رفع مسئولیت می کند :

1- تقارن جنون

2- تلازم آن با جرم ؛ رفع مسئولیت کیفری از مجنون ، ابتلای جنون در زمان ارتکاب جرم است . 

 

پاسخ به پرسش مطرح شده در خصوص استناد به اثر دارو به عنوان عامل رافع مسئولیت

♦  اطلاق کلمه جنون با شزوطی که بیان شده است رافع مسئولیت کیفری است اما شرایطی هم وجود دارد که نزدیک به جنون است و قوه ادراک و تمیز و اختیار را از انسان سلب می کند هر چند که جنون به معنای مذکور نباشد.
♦  بیماری هایی مانند ضعف عصاب یا خستگی روانی که معمولا تحت کنترل و درمان پزشک هستند و داروهای مختص به بیماری های عصاب و روان را مصرف می کنند، اصولا بر عقل و قوه تعقل ادمی اثر نمی گذارد بلکه فقط اختیار انسان را سست می کند و اراده او را در برابر کشش های درونی و خواهش های نفسانی ناپایدار می گرداند.شک نیست که این نوع بیماری ها به اندازه ای نیست که عنان اختیار را کاملا از اکف انسان بیرون برد و حس اخلاقی ضعیف موجب می شود که هیچ گاه از کردار خود احساس پشیمانی نکنند و در عرف دادگاه ها هم مسئول رفتار خود شناخته می شوند. 

 

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید